26 września 2023

Międzyrzecki Rejon Umocniony - zabytek sztuki fortyfikacyjnej XX wieku


Jednym z głównym punktów wrześniowej wycieczki był Międzyrzecki Rejon Umocniony. MRU to jedna z większych atrakcji w województwie lubuskim, która od lat przyciąga rzesze turystów.👀
Ten potężny system poniemieckich fortyfikacji powstał w latach 1934–1944 w ramach projektu Ostwall (Wał Wschodni) i miał stanowić zabezpieczenie III Rzeszy przed atakiem ze wschodu. Cały kompleks rozciąga się na  około 80-kilometrowej linii frontu. Największą atrakcją jest sieć połączonych ze sobą podziemnych tuneli. Szacuje się, że ich długość wynosi ok 35 kilometrów.  W czasie wybuchu II wojny światowej znajdowało się tu ponad sto połączonych korytarzami żelbetonowych bunkrów. W okresie wojennym MRU wykorzystywany był, jako podziemne fabryki. Firma Daimler – Benz produkowała tam części do silników samolotowych🛨. Fortyfikacje wyposażone były we wszelkiego rodzaju udogodnienia takie jak wentylatory, kanalizacja czy oświetlenie. W korytarzach kursowała także wąskotorowa kolejka elektryczna🚆. Największą popularnością wśród turystów cieszą się znajdujące się w Pniewie i Boryszynie podziemne trasy turystyczne. Ich zwiedzanie odbywa się w zorganizowanych grupach zawsze z przewodnikiem. Do wyboru jest kilka tras zwiedzania od krótkiej (ok 1,5 ha) do ekstrymalnej (ok 8 ha). W podziemiach panuje przez cały rok niska temperatura (8-10°C) i wysoka wilgotność, dlatego należy pamiętać o zabraniu ze sobą cieplejszej odzieży🧥 oraz latarek🔦. W trakcie wycieczki zrobiliśmy trasę długą ( ok 2,5 ha) o długości 2500 metrów. Zanim weszliśmy do podziemi najpierw obejrzeliśmy jeszcze z bliska "zęby smoka"🐉 czyli zaporę przeciwpancerną w postaci żelbetonowych słupów. Następnie skierowaliśmy się do widocznych z oddali zielonych kopuł pancernych. Nasza trasa obejmowała przejście i zwiedzanie obiektu Panzerwerk 717 wraz z zespołem koszarowo-technicznym oraz dojście podziemnym korytarzem do dworca kolejki wąskotorowej, aby zakończyć wyjściem na powierzchnię obiektem 716. Po wycieczce możliwy był powrót na teren muzeum bojowym transporterem opancerzonym BTR-152, co było wyjątkowym przeżyciem. Dodatkowo w Pniewie można zwiedzić skansen sprzętu wojskowego oraz obejrzeć salę wystawową ze zgromadzonymi wojennymi artefaktami z tego rejonu
Na ogromną uwagę zasługuje fakt, że w podziemnych tunelach MRU znajduje się także największy w Europie rezerwat nietoperzy "Nietoperek"🦇. Miejsce to jest "noclegownią" dla przeszło 30 tys. nietoperzy należących do 12 różnych gatunków, z których część jest zagrożona. Przede wszystkim jest to niezwykła okazja żeby zobaczyć te niesamowite ssaki🦇 z bardzo bliska i wyzbyć się przesądów z nimi związanych. W okresie zimowym czyli od połowy października🍁 do połowy kwietnia🌷 z racji okresu ochronnego zimujących nietoperzy zwiedzanie bunkrów jest częściowo ograniczone⛔. 
Obecnie podziemia kompleksu Międzyrzeckiego Rejonu Umocnionego są jednym z najważniejszych zabytków sztuki fortyfikacyjnej XX wieku w Polsce i stanowią główną atrakcję turystyczną Ziemi Lubuskiej. Gorąco polecam odwiedzenie tego absolutnie fascynującego miejsca, gdzie historia staje się żywa. To idealne miejsce dla fanów militari i wojskowości oraz wszystkich osób zainteresowanych tematem II wojny światowej🎖. Poprostu "must see" dla historycznych freaków👀. 

Więcej informacji pod adresem: MRU Bunkry

Date: 26 September 2023


Muzeum Fortyfikacji i Nietoperzy w Pniewie


Radziecki czołg- T-34/85

Zęby smoka🐉 - żelbetowe bryły pełniące funkcję bariery przeciwczołgowej. 

Tablica upamiętniająca zdobycie fortyfikacji przez Armię Radziecką

Panzerwerk 717


50-tonowa pancerna kopuła z widocznymi śladami po ostrzale

Kopuły pancerne



Rekonstrukcja wnętrza Panzerwerku

Rekonstrukcja wnętrza Panzerwerku

Rekonstrukcja wnętrza Panzerwerku

Rekonstrukcja wnętrza Panzerwerku

Szyb klatki schodowej prowadzącej do części podziemnej




Podziemny tunel komunikacyjny na głębokości ok. 30 m

Zimujący nietoperz🦇


Zimujący nietoperz🦇

Podziemna fabryka




Fragment podziemi




Sala wystawowa





Zęby smoka z widocznym w oddali bojowym transporterem opancerzonym BTR-152

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz